Zakynthos - A sziget legnagyobb hegységében

Zakynthos - A fekete barlang

Számos érdekes dolgot meg tudunk nézni a szigeten, amiből nem szabad kihagyni a turista utakat sem a hegységben. Akkor ismerjük meg igazán a környéket, ha azokra a magas hegyekre is feljutunk, amiket egyébként csak a vízpartról látnánk.

Ilyen túra a Fekete Barlanghoz vezető út is, amely amellett, hogy a látványával is elkápráztat, információt is kapunk a sziget kialakulásáról, és földtani jellemzőiről is.

Több mint 20 nevezetes barlang van Zakynthos-on, mint pl.: a Marathonisi, Keri, vagy a Kék Barlangok, de Ilyen a Black Caves is, annyi különbséggel, hogy a hegységnek majdnem a legtetejében van. A Damianós Cave is hasonló ehhez.

Az út Kallithea faluból indul és a Vrachionas-hegy belseje felé vezet. A faluban a Pigadakia-ból érkező úton, a kereszteződésnél kell jobbra fordulni egy kis szűk utcában, ahol a Medical center is van (tábla is jelzi).

Az út meredeken emelkedik felfelé, de annyira, hogy két személlyel a 125ccm-es robogóra rá kell néha segíteni lábbal.

A Fekete.barlang(Black Cave) felé vezető út

Az út egyre rosszabb minőségű, és bizonyos részeknél érdemes inkább leszállni a robogóról. Nem könnyű, de megoldható. Ha gyalog megyünk, akkor ez nem probléma.

Meg is érkezünk a Black Cave turistaút bejáratához, amit egy kis bódé, és egy táblás kapu is jelez, Black Cave felirattal. Erről a pontról nagyon jó kilátás nyílik a sziget központi síkságára is.

Kilátás a sziget központi síkságára

Innen már csak egy 10 perces túra vezet minket a barlanghoz, ami egy kötélkorlát mentén erősen kaptat felfelé.

A Fekete.barlang(Black Cave) turistaút.

Mikor felérünk, és meglátjuk a hatalmas barlang száját, mindketten elcsodálkozunk, hogy hogyan kerülhetett ez a barlang ide a hegy tetejére.

A Fekete.barlang(Black Cave)

A sziget és a barlang geológiai története

Alapjában véve nem csak egy egyszerű barlangjáratról van szó, ez annál sokkal többet mesél nekünk a történetéről. A Vrachionas-hegy ugyanis tele van ilyen barlangokkal.

De hogyan keletkezhettek ezek itt? Mintha valami kivájta volna a kőzetből.

A választ 200 millió évvel ezelőtt kell keresnünk, mikor is még távolabb helyezkedtek el egymástól az eurázsiai és afrikai lemezek, a közöttük lévő területet pedig a Tethys (ős) óceán borította. Amikor az afrikai kontinens Eurázsia felé mozdult, a tektonikus lemezek felgyűrődtek, kialakítva például Olaszországot, és az Alpok hegységeit, valamit a görög Jón-szigeteket is.

A hatalmas nyomás és hőmérséklet hatására a kőzetek állaga teljesen megváltozott, átalakítva így a vidéket. Görögország szeizmológiailag még ma is Európa legaktívabb területe.

Ezek a lemez mozgások, illetve a főként mészkő kőzetekben kialakuló törések és vájatok az évmilliók során nem csak horizontálisan alakították a felszínt, hanem vertikális irányban is. Így ezek, a valaha víz által mosott területek a felszínre kerültek, mint pl. a Black Cave is.

A Fekete.barlang(Black Cave)

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a 20 000 évvel ezelőtti utolsó jégkorszak mély nyomott hagyott a szigeten. A víz akkor visszahúzódott 120 méterrel a mostani tengerszint alá.

Ezekben a medrekben egy laza fosszilis réteg volt, melyekben repedések is keletkeztek. Ezeknek a lazább részeknek nem volt idejük és lehetőségük megszilárdulni. Ilyen például a sziget északi részén ma is található gipsz szerű talaj is.

A jégkorszak után a tenger visszanyerte majdnem régi nagyságát. A mészkőben keletkezett repedésekbe viszont bejutott a víz, amely a sziget területén sok helyen meleg vizű gejzír forrásként tör elő, amit a geotermikus hő is felmelegít. Ezeknek a behatásoknak köszönhetően folyamatosan repedések, beszakadások alakultak, így alakítva ki a sziget mai külsejét.

Még vettetünk néhány pillantást a sziget központi síkságára és indultunk tovább.

Tovább a Vrachionas-hegy-en át

A hegység Zakynthos legmagasabb pontja, ahonnan a kílátás leírhatatlan.

Nem állt meg a Fekete Barlangnál a kalandunk, hiszen át akaratunk vágni a hegység hasadékán át a nyugati partra. Ez igen izgalmas kaland volt, hiszen nem tudtuk, hogy egyáltalán átlehet e.

Visszaérve a hegy hasadékéban található makadámútra, tovább haladtunk nyugat felé. Az út, amin haladtunk egyre rosszabb lett, néhol ökölnyi sziklák borították.

A Vrachionas-hegyen át

Ahogy egyre inkább haladtunk a hegység belseje felé, úgy vettünk észre egyre több ilyen barlangot a hegy oldalában, mint a Black Cave(Fekete Barlang) is.

A motoron ketten voltunk, és először Anitának, aztán már nekem is le kellett szállnom a róla, és tolnom, hiszen annyira túlmelegedett, hogy már érezni lehetett az ékszíj szagát is, illetve menni sem bírt már a nagy emelkedőn.

Itt már azért volt bennünk félelem, hogy nem tudunk átkelni a hegyen és ránk sötétedik.

A Vrachionas-hegyen át

Ugyan nem a hegy tetjén voltunk, de így is nagyon szép panorámánk volt a völgyet szegélyező hegyekre, és néha a sziget alacsonyabban fekvő területeire is

Aztán ahogy elértük a hágó tetjét az út is jobb lett, és már fel is tudtunk ülni a motorra.

Amikor megláttuk, hogy vége a sziklás útnak, és kezdődik a kövesút, annyira megörültünk neki, hogy le is fotóztuk.

A Vrachionas-hegyen át

Innen már egyenes út vezetett Gyri településéig. Ez a település 550 méterrel áll a tengerszint felet. A lakosa 1991-ben 58 főt számlált, ami eggyel több, mint 1981-ben. Tehát mondhatni folyamatosan fejlődik. :)

Igazi tradicionális falunak mondhatja magát a település. Ez kitűnik a szűk utcáiból és a kőből építet házaiból is.

Gyri településé

Gyri települése

A templomát, ami a főút mellett van, az 1953-as földrengés után az eredeti állapotba sikerült visszaállítani.

Gyri temploma

Traditional Cafe-museum étterembe érdemes betérni, ha még többet szeretnénk kapni az autentikus görög kultúrából.

Ezután mentünk tovább, ahol Lucha-n megálltunk a Snack bárnál, aminek a teraszára egy több száz éves sziklakerten át vezet az út fel a kis domboldalra. Itt elégedetten fejeztük be a túrát egy üdítővel, még a sötétedés előtt.