Biharország őrzője

Az Erdélyi-Szigethegység legnagyobb csúcsára, a Nagy-Bihar csúcsra túrázunk el.

Az Aranyos-folyó mintegy 160km-es hússzúságban mélyíti Kolozs és Fehér megye völgyét. A folyók vizei a Bihar-hegységből erednek, és egyesülve az Aranyos-folyóval, Marosludason túl folynak a Marosba. A környék vízválasztója a Vértop nyereg, mely otthont ad a téli sportok szerelmeseinek is.

A Nagy-Bihar csúcs:

A maga 1849 méterével a Bihar és az Erdélyi-Szigethegység legmagasabb csúcsa. Gyakran nevezik a Biharország őrzőjének is. Tulajdonképpen a 10 km-es hosszúságú bihari hegygerinc legmagasabb pontja.

A turistaút Aranyoslápostól indul a  kék-csík jelzése mellett, amely egy darabig az erdei szekérúton vezet, ahonnan néha-néha megpillanthatjuk a Nagy-Bihar csúcs tetejét, a rajta lévő adótoronnyal. A csúcsra feljuthatunk a felfelé vezető szekérútról, illetve a szekérútról leágozó turistaúton át, amely az erdőbe vezet, az említett jelzés mellett. Mivel mi már egy korábbi túra alkalmával bejártuk a turistautat, így most a szekérúton folytatjuk tovább az utunkat.

Ezen az úton quaddal, motorral, terepjáróval, de még akár hobbiterepjáróval is közlekedhetünk. Egy murvás szerpentines út kanyargózik fel a gerincre, ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk, így érdemes több ponton is megállnunk.

Ha már fent vagyunk a gerincen már csak szinte egyenesen, - a kisebb kanyarokat leszámítva - kell haladnunk, amely még egy kicsit emelkedik.

Az utolsó 500 métert már csak komoly terepjáróval érdemes megtennünk. Felérve az 1849 méteres csúcsra, lélegzetelállító panoráma tárul elénk.

Látni a messzeségben megbújó Pádis hegyeit és még talán a Galbena-szirtet is.

Az alattunk elterülő Aranyos-völgyének a vizslatásához nem kell megerőltetnünk a szemünket. De ha megertőltetjük, még talán a Torockói-hegységet is látjuk.

Az embert a kilátás több órára is le tudja kötni.

Nézzük a távolban lévő szélgenerátor üzem lapátjainak forgását, ami ebből a távolságból kicsinek tűnik.

Látni, hogy mennyi turistaút vezet ide, melynek némelyike a meredek a csúcs oldalába bevágott.

Az ide vezető szekérút járhatóságát az adótoronynak, és a szélgenerátor üzemnek köszönhetjük.  Ha tehát már itt vagyunk, akkor érdemes kitekintenünk a szélgenerátor parkhoz is, ahonnan már abszolút nem tűnnek kicsiknek ezek a monstrum gépek.

Innen egy szekérút tovább vezet, aminek a vége hosszú-hosszú kilométerek után a Kis-Aranyos völgyében, Vidra településénél lyukad ki. Az út lefelé igen veszélyes, amit nem a járműveknek találtak ki.

A Nagy-Bihar csúcsról tovább mehetünk Vártop felé is, a piros-vonal jelzésen, persze csak ha elég korán keltünk, és van bennünk még erő.