Túlélni Szlovéniát - V. nap - Út a csodák vidékére I.

Kora reggel, és fájó torokkal ébredtem. A leheletem tisztán látszott a levegőben. A magány, ami az este rámtört, ma reggelre már feledésbe merült, így egy új nap kezdetén.

Ébredés Robanov Kot-on

Nem mondhatni, hogy jól aludtam, de viszonylag hamar elment az éjjel. Összepakoltam a cuccaimat, majd átgázoltam a folyón a motorhoz, és felpakoltam rá. Ezúttal sem sikerült ez kevesebb idő alatt, mint egy óra.

A motort a túlparton hagytam a sátorhelyemtől

Nagyon jó kedvem volt, hiszen a mai nappal egy újabb nagyobb utazás vette kezdetét a Júlia-Alpok felé. Az ilyen utazások a legjobbak, hiszen sok szépet, és érdekességet lát az ember az út során, amellett, hogy egy jót motorozik ezeken a szerpentines hegyi utakon, amit néha patakok követnek vagy éppen kereszteznek.

Nemsokkal azután, hogy elindultam, találtam egy útmenti pihenőhelyet, ahol megálltam reggelizni.

Megálló a Jezersko település felé

Egy éles, szerpentines kanyarban volt ez a pihenő, ahol rengeteg motorost láttam bedönteni a motorját miközben ettem. Azt hiszem ettől alkalmasabb helyet a reggelizésre nem is találhattam volna.

A jó étvággyal elfogyasztott reggeli után boldogan, és izgatottan indultam tovább, hogy én is élvezzem ennek az útnak az élményét. Sok bringással is találkoztam, akik szintén intéssel köszöntöttek, mint ahogy a motorosok is egymást.

Útban a Jezersko település felé, de még előtte keresztül Ausztria legdélibb csücskén

Hosszú út várt még rám ilyen szép hegységek között, mint ez. Így bőven kijutott az örömből.

Az utam, az elején átvágott Ausztria legdélibb csücskén is, ahol található a híres        Murijev Vrelec gyógyító ásvány forrás is. Ezt a vidéket a "több ezer rugó völgyének" is nevezik, hiszen sok olyan forrás van itt, amelyek különböző arányban, oldott ásványi anyagokat tartalmaznak szén-dioxiddal dúsítva. Nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek a forrásnak. Megközelítése, Bad Vellach mellett, a Zgornje Jezersko felé vezető 82-es út felől. A bejárata az út mellett van, és kb.100 métert kell besétálni a sűrű erdőbe. Az út mentén kis táblák is jelzik.

Murijev Vrelec a gyógyító ásvány forrás

Jezersko

A következő megállóhelyem a Jezersko vidék volt, és ott pedig a Planšarsko-tó.

Néhány kilométer megtétele után meg is érkeztem a Jezersko település határához is. Az utam a Grintovec hegység mellett haladt el, ami a Kamnik-Savinja Alpok legnagyobb csúcsa. Innen remek rálátás nyílt rá.

A település a nevét a nagy kiterjedésű jeges taváról kapta, amely 1348-ban kezdett lecsapódni. A település már a 8. századtól fontos kereskedelmi útvonal részét képezte.

A terület a 19. században a Habsburg monarchia fontos turista paradicsomává vált. A túrázók és a hegymászók közkedvére épült egy kis kunyhó is a Češka koča hegységen. Hogy ezt a vonalat tovább erősítsék, épült még egy üdülő is. A hegységeken több turista útvonal is található. Az erősebb túrázók "via ferrátával" is próbálkozhatnak. Lehetőségünk van betekinteni a több mint 500 éves múltú település kultúrájába, amit a mai napig igyekeznek a turisták kedvéért fenntartani fatetős házakkal, autentikus farmokkal, templomok freskóival és múzeumokkal egyaránt.

A település történetét a különböző nyári programok keretein belül is a tudtunkra adják. Augusztusban minden második Vasárnap gyakorlatilag a nyár csúcspontját jelentik a rendezvények szempontjából. Lehetőségünk van betekinteni az itt tenyészett juh tartásának körülményeibe, és a vele kapcsolatos tevékenységekbe, mint például a gyapjú feldolgozása.

A település gazdag gasztronómiájáról pedig oldalakat lehetne teleírni.

Jezersko Község, háttérben a Grintovec térkép

Ahogy egyre bentebb, és bentebb mentem, úgy találkoztam egyre nagyobb természet alkotta csodákkal.

Jezersko Község

Jezersko Község, háttérben a Grintovec

Azt hiszem ezekhez a képekhez nem kell hozzáfűzést írnom. És ezeken az utakon én motoroztam. Ha ránézek a képekre, azt gondolom, mintha ha csak álmodtam volna.

Közben megérkeztem a tóhoz is, de még mielőtt megálltam volna, tovább mentem egy kis úton a nagy hegységek felé, ahol a Grintovec is van, hogy közelebbről is láthassam őket.

Először a Jezernica-patakot kaptam lencsevégre.

Jezersko Község, Jezernica-patak

Jezersko Község, háttérben a Grintovec

Legszívesebben mentem volna még tovább a hegységek felé vezető úton, de tartottam magam a tervhez, így visszamotoroztam a Planšarsko jezero tóhoz.

Planšarsko jezero

Planšarsko jezero tó

Gostišče ob Planšarskem Jezeru étteremben kértem egy kávét, amivel ameddig lehetett elhúztam az időt, hogy minél tovább tudjak gyönyörködni ebben a panorámában. Csupán néhány 10 kilométert jöttem még csak, de már temérdeknyi kinccsel találkoztam. Lassan a kávém is elfogyott, és indulnom kellett tovább, de ezt a helyet örökre a szívembe zártam.

Keresztülmenten Zgornje Jezerskon, és Spodnj Jezerskon is, ahol egy jó ideig a          Kokra-patak útját követtem. Gyönyörűen sütött a nap, egyszerűen ragyogott. Ennek az útnak minden másodperce ajándék volt.

A Kokra-patak  egészen Hrib településéig vezetett, ahol letértem jobbra a Jezero Črnava tóhoz.

Jezero Črnava

Jezero Črnava-tó

Itt csak egy pillanatra álltam meg, így hamar vissza is tértem a 210-es útra, és már útban is voltam Bled felé, ami innen még kb. 40 km-re volt. Ezt már egy seggel végégi últem. Mikor feltűnt a Száva folyó a láthatáron akkor már tudtam, hogy nem vagyok messze. Ezt a részt viszont már a cikkem következő részében folytatom.

Mésés volt eddig ez a nap, és a folytatásban sem alakult máslént. Sok érdekes, és szép helyet sikerült felfedeznem.

2017-12-08  -  Mészáros András

KML térképfájl letöltése       GPX térképfájl letöltése