A Pilis-hegység aranyútján - Dobógó-kőtől a Prédikálószékig és a Vadálló kövekig

Dobogó-kő

Mi Dömösből érkeztünk a Rám-szakadékon keresztül, és most egy kis pihenés után folytatjuk turánkat Pilisszentlászló, majd a Prédikálószék és a Vadálló-kövek felé, ahol számatlan érdekes hellyel fogunk találkozni.

Pilisszentlászlónak a Kék-vonal  és kék-kereszt  jelölésű turistaúton haladunk tovább. Mielőtt még teljesen elhagynánk Dobogó-kőt, megnézzük a régi sípályát.

Dobogó-kő sípálya

Majd a kék-kereszt  jelzést az Öreg-vágás-hegy előt elhagyjuk, és mi egyenesen megyünk tovább a Kék   jelzésen.

Közben az út elég meredeken lejt egészen addig, míg beérjük a Bükkös patakot. Onnan már csak szép lassan ereszkedik.

A Bükkös-patak

Rátérünk egy szekérútra, ahol nemsokára elfordulunk jobbra, követve még mindig a kék jelzést.

Majd közel 300 méteres magasságra csökken a szint, mikor is elérjük a Sikárosi-rétet, amin keresztül is vágunk.

Sikárosi-rét

Később találunk egy útbaigazító táblát is, amiből már nem sokat tudunk kivenni, de azt látjuk, hogy a kék jelzés merre visz tovább.

Jó időben jöttünk ahhoz, hogy ilyen szép virágzó fákat leljünk.

Aztán itt találunk egy pihenőhelyet, ahol egy jó kis szalonnasütés után tudunk kicsit regenerálódni is.

Elhagyjuk a Sikárosi-rétet is, de még előtte vetünk rá egy pillantást.

Sikárosi-rét

Majd elérjük a Szilágyi Bernát-forrást.

Szilágyi Bernát forrás

Később pedig elérünk a Kárpát-forráshoz is.

Kárpát-forrás

Még mindig a Bükkös-patak kíséretében rójuk a kilométereket.

Aztán beérünk Pilisszentlászlóra, ahol a Kisrigó vendéglőnél fordulunk balra, Immáron a

Piros-kereszt  jelzést követve a Prédikálószék felé.

Ez az út jó hosszan vezet, ahol átmegyünk pl. a Tüskés-hegyen(510m) is.

Tüskés-hegy

Jó hosszú ez az út. Csak megyünk és megyünk, hogy elérjük majd a Prédikálószéket.

Elmegyünk még a Nyesett-bérc (506m) és a Hármashatár-hegy(553) mellett is, aminél a Piros-háromszög  jelzés felé vesszük az irányt, ami a Prédikálószék kilátópontját jelöli, ahonnan már csak néhány kilométer.

Innen már csak 1,7 km a Prédikálószék.

Közben már vannak olyan részek, ahonnan látni a Dunát is.

És még mindig van hára egy fél óra túra.

Prédikálószék

De végre eljött a várva várt pillanat, amikor megérkeztünk a Prédikálószékhez és megláttuk a Dunakanyart a teljes terjedelmében.

A Dunakanyar a Prédikálószékről.

A Prédikálószék Komárom-Esztergom megye és Pest megye határán 639 méteres magasságban helyezkedik el.

Csúcspontja a kilátó, amely 12 méter magas és 70m2 alapterületű. A kilátó a Pilisi Parkerdő Zrt., Koller József Ybl-díjas építész tervei alapján készült el 2016-ban. A tervezés során különös hangsúlyt fektetettek, egyrészt a hely korábbi állapotának megőrzésére, másrészt  pedig az állat- és növényvilág védelmére.

Ahogy haladunk felfelé a kilátón, egyre jobban szélesedik a tere, elősegítve, hogy minél izgalmasabban tűnjön fel a Dunakanyar teljes panorámája.

A kilátón található webkamera és egyéb időjárásközlő berendezés is, valamit még elérhető wifi-t is szolgáltat számunkra.

Vadálló-kövek

A Prédikálószéktől már csak néhány percnyire vannak a Vadálló-kövek. A Piros-háromszög jelzést követve hamar el is érjük őket.

A kövek vulkanikus eredetű, andezit sziklák, amik mintegy 12 millió évvel ezelőtti vulkanikus működés eredményeként jöttek létre.

A Vádálló-kövek egyes részeinek neve is van: Árpád trónja, Felkiáltójel, Függő-kő, Bunkó, Szélestorony, és Nagytuskó az elnevezésük.

Vadálló-követől már csak 2,5km van hátra a Szentfa Kápolnáig, illetve Dömösig. Ez nem is lenne sok, de a hátralévő út egy nagy része olyan meredeken ereszkedik lefelé, hogy örülünk, ha nem esünk hanyatt ezen a porhanyós talajon.

Gyönyörű a látvány visszatekintve a Vadálló-kövek felé.

Amikor megérkezünk a Szentfa kápolnához, akkor már tudjuk, hogy a túránk végére értünk, és nincs más hátra, minthogy a Malom-patak mentén haladva Dömös felé, a Vadfaló fogadóban együnk egy szarvasburgert.