Ahol térdig gázolsz a patakban – Lazuri szoros

Lazuri szoros

Megközelítése Belényes felől, vagy akár északról, a Királyhágó irányából lehetséges. Egészen Biharrósáig kell elmennünk a 764-es úton.

A szorost Biharrósa vonzáskörzetében találjuk, amit kétféleképpen is megközelíthetünk. Az egyik út a Farcu Kristálybarlangtól indul a kék-kör jelzésen, kezdetben a szoros felett, ahol egy kilátóponton jó rálátásunk lehet a völgyi szorosra. Majd pedig innen szép lassan leereszkedve, a szurdok patakjának a szintjére.

Másik megközelítése a település déli határán lévő leágazásánál, a Lazuri-hegy (Lazuri de Rosia) irányába, amerre a tábla is mutat. Itt elmegyünk a kemping mellett, egyenesen előre egészen 2,5 km-t, majdnem addig, amíg a műút tart, ahol egy kis hídon átmegyünk a másik oldalra. Innen kezdődik a szoros turistaútja a  jelzésen. Mi, ezen részen indulunk neki az útunknak.

A Jelzések elég ritkán vannak, de a szorosban nem lehet eltévedni, csak követni kell a Lazuri-patakot.

A sziklák tövében található kisebb barlangok nem tűnnek nagyoknak, de csak messziről. Közelebb érve elveszünk bennük.

Elérkezünk egy gáthoz is, aminek a közelében találjuk a Piros barlangot, amely szintén nem tűnik nagynak, pedig az.

A szoros az elejénél még igen széles, de ahogy egyre bentebb haladunk, úgy lesz egyre szűkebb és mélyebb.

Az utunk, hol a patak egyikoldalán visz, hol pedig a másikon.

Először próbálunk ügyeskedni, hogy ne legyünk vizesek, de aztán később már nem foglalkozunk ezzel, hisz a szoros összeszűkül, ahol szinte elkerülhetetlen, hogy ne legyünk vizesek.

Esős időben bizonyos szakaszok járhatatlanok is, hiszen vannak olyan szűk részek, amin át kell gázolnunk.

A szoros végét követően lehetőségünk van tovább menni egyenesen a patak szintjén, de vezet út felfelé is, a Farcu Kristálybarlang felé, a kék-kör jelzésű turistautat folytatva.

Ha az utóbbit választjuk, akkor feljutunk egy olyan kilátópontra is, ahonnan föntről van lehetőségünk letekinteni a szorosba, és megcsodálni ezeket a hatalmas mészkősziklákat. Innen már könnyen eljutunk a Kristálybarlangoz, ami utat tekinthetünk egyfajta tanösvénynek is, a sok tájékoztató tábla miatt.

A Kristálybarlangban pedig lehetőségünk van megcsodálni a szebbnél szebb kristályokat, mialatt sok mindent megtudhatunk a Királyerdő bauxit bányászatáról.