Biharország örzőjének helyszíne, ahol a nap is szebben ragyog, mint máshol

Az Aranyos-völgye:

Az Aranyos-folyó mintegy 160km-es hússzúságban mélyiti Kolozs és Fehér megye völgyét. A folyók vizei a Bihar-hegységből erednek, és egyesülve az Aranyos-folyóval, Marosludason túl folynak a Marosba.

A környék vízválasztója a Vértop nyereg, mely otthont ad a téli sportok szerelmeseinek is. Az itt található sípálya hossza 1400m, mely 290 méterrel emelkedik fölébe az alsó részétől.

Vértop

Számtalan neves tursita látványosságokat rejt magában a környék, mint pl.:

• A Vértop hágóról induló turista út  , amely elvisz a természeti nevezetességeit 3 körútban összefoglaló Rézbányáig.  Az Alsó Körút főleg földalatti látványosságokat mutat be, a Felső körút Rézbánya gyönyörű vizeséseit tárja fel, mig a Középső körút vegyesen vízeséseket és barlangokat fűz egy csoportba. Az útvonal nevezetesebb megállói:

- Zengő-kő (Piatra Grăitoare)

- Rézbányai Körös – Crişul Băiţa

- Bihar-esés (Czárán Gyula középső körútja)

- Pregna-mező

- Rézbánya bányatelepe

• A szintén Vértopról induló turista út, amely a  (piros kereszt)jelzés mentén elvisz a méltán híres Rozsda-szakadékhoz
  • Vércsorog-vízesés
  • Nagy-Bihar csúcs
  • Aranyosfői Jégbarlang

Ezeket tudnám még sorolni sokáig, és ebből is már kivehető, hogy még talán egy hónap is kevés lenne minden érdekes helyet itt felkutatni.

A Nagy-Bihar csúcs:

A maga 1849 méterével a Bihar és az Erdélyi-Szigethegység legmagasabb csúcsa. Gyakran nevezik a Biharország őrzőjének is. Tulajdonképpen a 10 km-es hosszúságú bihari hegygerinc legmagasabb pontja.

A túrát Aranyoslápostól kezdjük a kék-csík  jelzésnél, mely az Aranyos völgyében található. A Nagy-Bihar hegységet ezen kívül még két járható turistaúton lehet megközelíteni. Az egyik a Vértop nyeregtől induló piros vonal  turista jelzésen, a másik pedig egy elzártabb részről, a Vércsorog-vízesés irányából, amit a sárga-kör  jelzésen lehet megközelíteni. (Ez nem teljesen hivatalos túraútvonal)

A túra első 5 km-ében nem kell számítanunk megterhelő szintemelkedésekre, és itt még a hótalpakra sincs szükség. A magasságunk ezen a helyen 910 méter, és közel 1000m-t kell emelkednünk a csúcsig.

Itt még Aranyosláposnál

Aranyoslápostól a Nagy-bijar felé félúton

A túra második felében az út meredekre fordul, és kemény kaptató vezet már fel a csúcsig. Eddig ez leányálom volt, de most jön a neheze. Innen még kb. 700 méteres szintemelkedés vár ránk. Itt már szükség van a hótalpakra is.

A túra közepénél

A nap erősen tűzött, de szerencsére hoztunk napszemüveget magunkkal, hiszen a hóról visszavert fény akkora volt, hogy napszemüveg nélkül szinte lehetetlen lett volna megmászni.

Még a hótalpban is süllyedtünk a hóba, és a nagy emelkedő miatt, egyet léptünk, felet pedig visszacsúsztunk. Néha oldalazva kellett mennünk, ami a hótaplban nem igen volt ideális.

Megterhelő volt oldalazva felmenni

A emelkedők egyre meredekebbek lettek, és a hó miatt minden lépésünk háromszor annyi erőt kívánt tőlünk, mint egyébként. Bizonyos helyeken örültünk minden feljebb jutott méternek.

Nem volt egyszerű felmenni

Robinak is sikerült néha egy métert felmennie, kettőt pedig visszacsúsznia.

Közben a nap erősen tűzött, mintha folyamatosan töltött volna minket energiával és jókedvvel, újra és újra erőt pumpált lábainkba és örömöt a lelkünkbe.

A nap hatalmas ereje

Néhol olyan hó volt, hogy a turista jelző tábla ki sem látszott. Szerintünk olyan 1.5 méteres lehetett már ebben a magasságban.

Néhol 1.5 méteres hó is volt.

Megszámlálhatatlanul sokszor állt el a szavunk a látványtól, és ettől a különleges légkörtől, ami körülvett minket.

Közben a nap egyre nagyobb, és nagyobb alakban mutatta meg magát, mintha csak a mi kedvünkért, az ilyen időben is túrázókért pompázott volna ennyire. Ezt az energiát, amit ilyenkor sugárzott, talán máshol nem is érezni. Egyre jobban vonzott, és csalogatott fel minket a csúcsra. Minden méterben ott volt egy szeletnyi boldogság is. Akarok vele újra és újra találkozni ugyanilyen fényárban.

Innen már megmutatta magát a csúcson lévő meteorológiai állomás is.

Már látszik a csúcson lévő meteorológiai állomás

Néha úgy éreztem, mintha egy expedíción lettünk volna, valahol az északi sarkon, vagy egy távoli bolygón.

A szél egyre jobban fújt, és könnyedén kapta föl a száraz, por állagú havat a levegőbe, és ahogy az a napsugarain keresztül megcsillant, az nem mindennapi látvány volt. Sajnos a képek nem adják vissza a maga valóját.

Nem mondhatnám, hogy lassan a vége felé egyszerűbb dolgunk lett, sőt...

A száraz havat hordó szélen keresztül átsütő nap látványa nem mindennapi

És akkor felértünk a gerincre. A szél eszméletlenül hatalmas volt. Ha tippelnem kellene legalább 100km/h-ás, és legalább -15 fok hideg, ami ilyen szélben inkább -20 foknak érződött. Innen már nem volt sok hátra a csúcsig, és szerencsére nagy szintemelkedés sem volt már.

Nagyon szép tiszta idő volt

Sikerült elérnünk a Bihar 1849 méteres csúcsát. A nagy szél, és a hideg miatt látszik a szélirányba fagyott hó. Hihetetlen mennyi mindent belátni innen, de sajnos a nagy szél, és a hideg miatt nem tudtunk maradni sokáig, pedig itt akartunk ebédelni.

A Nagy-Bihar csúcs

Kilátás a Nagy-Bihar csúcsról

Lefelé már könnyebben vitt minket a lábunk. Az út közepe felé sikerült is megebédelnünk, aztán megállás nélkül visszatérnünk Aranyosláposba. Mindhármunk lába kifáradt, amit inkább már csak a kocsiban éreztünk meg. Kevés olyan túrán voltam életemben, ami ennyi erőt kivett belőlem, de ezt inkább már csak másnap éreztem meg.

Ez a hely egy tipikusan olyan része a Biharnak, ahová mindenképpen el kell látogatni az embernek ilyen hóban is. Én ezt a túrát most tettem meg először itt a hóban, de mindenképp végig akarok menni ezen a túraútvonalon még egyszer nyáron is, a jó időben.