A Börzsönyi Kisvasút, ahol újra gyerekek lehetünk



 

 

A Szob-Márianosztra-Nagybörzsöny erdei vasút élménye és története.


 

Az embernek sok olyan hobbijai vannak, amire csak a pénzt költi ugye, és sok esetben nem mondhatni, hogy ez anyagilag valaha is megtérül, de mivel sok boldogságot hoz az életünkbe, így ezt nem is bánjuk.

A Magyar állam is hasonló cipőben jár az ország néhány erdei kisvasútjaival kapcsolatban, de a Szob-Nagybörzsönyivel biztosan. Tudjuk, hogy nem olcsó a vasútvonalakat, és a kocsikat karbantartani, a több tíz fős személyzetet fenntartani, de ennek ellenére mégis működik, és menetrend szerint indulnak a járatai, azért, hogy az emberek szivébe is egy kis boldogságot csempésszen hétvégenként.  És ezért nekünk mindössze csak 700 ft-os átlag szakaszárat kell fizetnünk. 

 

 

Szob - Márianosztra – Nagyírtáspuszta – Kisirtás – Nagybörzsöny a teljes vonal.

Ha autóval megyünk, akkor érdemes Szobon hagyni az autót, hiszen Nagybörzsönyből közvetlenül megy busz a Szobi Vasútállomásra, így könnyen visszajuthatunk.

 

 

 

Szob – Márianosztra

 

Szobon felszálltunk a kis barátságos vagonra, amin sajnos azt tapasztaltuk, hogy nem sokkal vagyunk többen, mint a vonat kiszolgáló személyzete.

 

Szobi Vasútállomás

 

A vasút fenntartójának ez biztosan nem éri meg, de mégis üzemelteti. Üzemelteti azért, hogy a turisták szívébe minden hétvégén egy kis melegséget csempésszen, hogy újra gyereknek érezhesse magát a vasúton.

 

Szobi erdei vasút vagonjában

 

Ennek a tudata örömmel tölt e minket, hogy ebben a profitorientált világban ilyen is van még.

 

Az indulás előtt a mozdonyvezető a vasút rövid történetét is elmondja.

Indulás után a település építményei között átvágtatva jutunk el a kisvasút kötelező megállójához a Máriakúthoz egy 15-20 perces pihenőre. A legendák szerint itt fakad a Börzsöny csodatevő vize.

 

Máriakút - Márianosztra

 

A kútból lehet nyugodtan inni. Sőt, a vonaton üres palackokat is adnak, ha vinni akarunk haza.

 

Máriakút - Márianosztra

 

Innen már nincs messze a Márianosztrai állomás, ahonnan már látjuk a Magyarok Nagyasszonya kegytemplom-ot is.

 

Magyarok Nagyasszonya kegytemplom

 

Hamar meg is érkezünk az állomásra, ahol külön jegy vásárlása mellett juthatunk el majd Nagyirtáspusztára. Itt egy másik vonattal megyünk tovább.

 

Márianosztra Vasútállomás

 

 

 

 

Márianosztra – Nagyirtáspuszta

 

 

Márianosztra Vasútállomás

 

Ezen a szakaszon már mélyen tartunk a hegység belseje felé. Keresztül megyünk a Bezina-völgyön, ahol a Bezina-patak mentén haladunk.

 

Bezina-völgy -  Bezina-patak

 

Bezina-völgy -  Bezina-patak

 

A vasút igencsak szemet gyönyörködtető helyeken megy keresztül. Elmegyünk a ferdehídon, majd a Kristály, és a Füstös-forrás mellett is.

 

Füstös-forrás

 

Füstös-forrás

 

Mielőtt megérkeznénk az állomásra, egy nagyobb kanyargós részen át vezet vasút, ahol a hármas híd is található.

 

 

Meg is érkezünk a Nagyirtáspusztai Vasútállomásra.

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Itt egy kisebb turistapihenő található, egy hatalmas Börzsöny szinttérképpel az oldalán. De még az mellett van egy hatalmas Börzsöny domborzati térkép is.

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Érdemes itt megállni sétálni egyet, és majd csak a következő járattal továbbindulni, vagy akár eltúrázni a Sas-hegyere, ami csupán csak 2 km-re van.

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

Itt található a Szent Orbán Erdei Hotel is, de elsősorban a Börzsöny turistaútjai miatt jönnek ide a turisták.

 

Nagyirtáspusztai Vasútállomás

 

 

 

 

Nagyirtáspuszta–Kisirtás-Nagybörzsöny


 

Nagyirtáspusztáról Nagybörzsönybe szintén új menetjegy vásárlása mellett juthatunk el. Ez a leghosszabb szakasz az összes közül, és talán a legváltozatosabb is.

 

Kisirtás felé

 

Kisirtás felé

 

Sokat kanyarog a vonat mire elmegy a Cseres-bérc mellett, hogy azután megérkezzen a Tolmács-hegyi vasúti csúcsfordítóhoz, ami egy műemlék is egyben.

 

Tolmács-hegyi vasúti csúcsfordító

 

Ez egy Y vasúti fordító, amire a mozdony befut, a masiniszta kiszáll, és kézzel átváltja a váltót, majd aztán menettel ellentétes irányban elindul a másik sínre térve. Ez a megoldás mára már Európában is egyedülinek számít.

 

 

A csúcsfordító után jön közvetlenül Kisirtás, ahol a rengeteg turistaösvény keresztezőzése mellett találunk egy nagy menedékházat is. 

 

Kisirtás

 

Kisirtáson is található egy csúcsfordító, ahol a masiniszta megint kiszáll, hogy átváltsa a váltót, így egy másik vágányon már csak szinte egyenesen megyünk a tovább a Hosszú-völgyi-patak mentén a Nagybörzsönyi végállomásig.

 

Nagybörzsönyi végállomás

 

A nagybörzsönyi állomás mellett található egy kis büfé, ahová mindenképpen érdemes betérni, ha fáradt vagy, ha nem. Nagyon jó a kávé és nagyon olcsó is. De lehet még más földi jót is kapni visszafogott árakon. 

 

Nagybörzsöny vasútállomási büfé

 

Nagybörzsönybe nagyon érdmes szétnézni, hiszen bőven van mit.

Itt van pl.a Bányamúzeum, a Nagybörzsönyi Vízimalom és a , egy műterem a híres Nagybörzsönyi csipkefaragó művész kiállításáról, és még sok száz más dolog, ami a turistákat idevonza. 

 

 

 

Az Szob - Nagybörzsönyi erdei vasút története


 

A Szob és Márianosztra közötti vonalat 1912-ben építették ki, akkor még szállítmányozási céllal, hogy a Csák-hegyi kőbányából „Fehér-bánya” és a Malomvölgyi bányából kitermelt dácit, és Andezit követ le tudják a hegyről szállítani. A hegység andezit kőzete messze földön híres volt a keménységéről és kopásállóságáról, amivel még akkor az utakat burkolták. 

A Csák-hegyi bányába is vezetett egy vasútvonal, amit később siklóval váltottak ki. Később a sikló is megszűnt, majd 10 évvel utána a Csák-hegyi bánya is bezárta a kapuit.

A vasúton folyó szállítmányozás üzeme 1992 December 22.-én ért véget. A hatalmat átvette a korszerű közúti fuvarozás.

 

 

A Nagybörzsönyi összeköttetés.

 

A Nagybörzsönyi vasút története 1908-ig nyúlik vissza, amikor Ipolypásztó és Nagybörzsöny között megépült a vasútvonal, amit egészen Kisirtásig toltak ki. Ezen a vonalon a kitermelt fát szállították.

 

Ez a vasút 1920-ban Trianon miatt, elvesztette az Ipolypásztói MÁV kapcsolatát. Emiatt 1922-24 között az Esztergomi Érsekség összekötővonalat épített Kisirtás, és Márianosztra között, a Vízválasztó nyergen(Nagyírtás) át. Így megvolt az összeköttetés a Csák-hegyi bányával is.

 

1969-ben ezen a vonalon szezonális jelleggel hétvégi turisztikai járatot is indítottak.

1976-ban a Csák-hegyi bánya és Nagyirtás között megszűnt a teherfuvarozás.

Majd később 1992-re a turista járatok is megszűntek, így a sínek állapota folyamatosan romlani kezdett.

1996-ban a megalakult a Nagybörzsöny-Szob erdei kisvasút közalapítvány,

a Szob – Márianosztra vasútvonal teljes rekonstrukciója érdekében.

 

Nehéz munka, és nagy társadalmi összefogás árán, de elindultak a munkálatok.  Először a Nagybörzsöny–Nagyirtáspusztai szakaszt újították fel, és adták át 2002.szeptember 7.-én a turisták és az aktivisták nagy örömére.

 

Majd egy nyertes pályázatnak a hatására, sikerült az I. ütemben 2006-2007-ig, a Szob– Márianosztra vonalat rekonstruálni és átadni.

2007-ben a pályázat utolsó ütemében pedig a Márianosztra-Nagyirtás-Nagybörzsöny vonal felújítását tűzték ki célul, amit szintén göröngyös úton, és fáradságos munkával 2017-ben be is fejeztek.

Így mára már teljes összeköttetésben áll a Szob-Nagybörzsöny erdei vasút vonal.

 

Részletesen itt találhatunk róla még több infót:

https://www.kisvasut.hu/index.php?rfa=391

 

Itt egy díjszabás a kisvasút menetjegy árairól:

 



2018-08-03  -  Mészáros András





Cimkék:


      GPX térképfájl letöltése