A Pádisi turistautak főútja

A Varasó-rét az a hely Pádison, amivel leggyakrabban találkozunk kirándulásaink, során.

Ha a Szamosbazár, Horgas-havas, Biharfüred, Kopott-Csapás-nyereg, Égett-kő, vagy akár a Kék-Magura körút célpontot tűzzük ki magunk elé, akkor ezen a réten, a Varasó-réten fogunk keresztül haladni.

De akár választhatjuk magát a Varasó-rétet is, mint turistacélpont, amiben biztos nem fogunk csalódni.

A Varasó-rét a Varasó-menedékháztól kezdődik, és északnyugati irányba nyúlik, egészen a Varasó-nyeregig, ahol a Szamosbazár turistalátványosság bejárata van. A Piros, a sárga és Kék-vonal jelzésű turistaút fut végig rajta.

Bárhová is igyekszünk, az biztos, hogy ez a hely nem fogja unalmasság tenni túránkat.

Tehát Pádis felől érkezve, mikor már a Varasó menedékházakat látjuk, akkor már tudjuk, hogy elérkeztünk a rétre.

A Varasó-menedékház felé

A Varasó-menedékház

A Varasó-házaktól felfelé haladva, nyugati irányban láthatjuk a Boga-kő fenyőinek sziluettjét. Az út mellett terül el a hatalmas lankás rét, ahol legelésző teheneket, lovakat, és bárányokat látni halkan kolompolva. Mintha vissza mentünk volna az időben úgy 200 évet.

A turistaút melletti terület szép lassan egy kisebb medencévé válik, ahol találjuk a Varasó-tavat. Persze nem tűnik egy nagy tónak, es az ember azt gondolja, hogy csak időszakosan van benne víz, pedig nem. Ez tulajdonképpen egy víznyelő, amiben itt összegyűlt víz áll meg. Annak ellenére, hogy az állatok is isznak belőle, nem apad le.

A Varasó-tó

A tó a Varasó havas lábánál fekszik, ami nyugatról határolja az útvonalunkat. Érdemes felmenni a havas tetejére, hiszen az odavezető út káprázatos.

A fel a Varasó havasra

A havas tetejéről pedig kiváló panorámánk nyílik a Béli-medencére. Északi irányban láthatjuk Kolozs és Bihar megyek határoló hegyeit, a Kopott-Csapás nyergét, a Horgas Havast, az Istenek havasát és még megannyi mást.

Kilátás a Horgas-havasra és az Istenek-havasára

Kelet felé nézve pedig láthatjuk a Kék-Magurát, messzebb a Mócok templomát, és az Előtte elterülő Pádisi menedékházakat is.

Háttérben Pádis és a Mócok temploma, Illetve a Kék-Magura-hegység

És természetesen a mi ide tartó utunkra is jól esik visszatekinteni, ami jelen esetben a Boga-csűr.

Visszatekintés a Boga csűr-re

Visszatérünk a turistaútra, ami egyenesen észak felé visz minket, egy viszonylag hosszabb egyenes szakaszon. Itt láthatunk több pásztor viskót it.

Sőt az itt lévő pásztor emberekkel még üzletelni is lehet. Van nálunk mindenféle földi jó, mint pl.: sajt, paradicsom, vagy éppen gyümölcs.

Ezen az úton találkozhatunk a Kék-Magura körút nyugati bejáratával is, ami a sárga-háromszög jelzésen vinne minket.

Kisebb parasztházak és dimbes-dombos hegyek között visz az utunk, egészen a Varasó-nyeregig, ahol választhatunk, hogy merre tovább. Jobbra, lefelé a Szamosbazár irányába, vagy pedig balra, az Égett-kő, a Kopott-csapás-nyerge, vagy akár Biharfüred felé is mehetünk.

Itt már elég nagy közelségben van a Varasó-havas csúcsa is.

Itt pedig egy szélespanorámájuk kép a Varasó-Havasról, a Kék-Magura-hegy nyugati bejáratáról fotózva.

A Varasó-havas a Kék-Maguráról fotózva

Annyira csodálatos ez a hely, hogy ne fukarkodjunk az idővel, ha itt járunk. Menjük fel a havasra, és élvezzük a kilátást, járjuk körbe ezt a részt. Senki nem fog csalódni, ha magát ezt a helyet, a Varasót választja célpontjaként.