Kincskeresés a Naszály-hegységben

A Börzsöny, és a Cserhát között található Naszály-hegyre érkezünk, hogy a Gyada-réti tanösvényt bejárjuk, ahol a mocsaras ösvényen át, országunk leghosszabb függőhidján is átmegyünk.

Igazán szerencsésnek mondhatja magát az, aki a közelben lakik, hiszen ez a turistaút egy hatalmas turistaközpontból, a Katalinpusztai látogatóközpontból indul  ki, ahol megtalálhatjuk a gyerekvasúttól kezdve, az ovis tanösvénytől át a játszóteret is, de mindenképpen említést érdemel az a több négyzetméteres festet térkép, amely környék látványosságait mutatja be, igen szemléletes módon.

A gyerekek kipróbálhatják a Hangyavasutat is, amely egy igen izgalmas pályán, még egy alagúton is átmegy.

De nem csak a kisvasúttal okozhatunk örömet a gyerekeinknek, hanem egy kilátóba épített csúzdával is.

A komplexum egész hosszan benyúlik, aminek végében található erdei iskola, szállás, büfé, még egy játszótér, és a tanösvény bejárata is.

Innen kezdjük meg túránk érdemi részét, ahol minjárt az út elejénél találjuk az ovis tanösvényt, és a Lósi-patak által felduzzasztott kis tavat.

Itt találkozunk a Rockenbauer Pál kopjafája felé mutató útbaigazító táblával is.

A romantikus mivoltú erdő valódi felfrissülést ad az embernek, amiben fel sem tűnnek a későbbi megtett kilométerek.

A tanösvény összesen 13 megállópontból ál, amiken át tájékoztatják a kirándulót a vadgazdálkodásról, az itt található növény és állatvilágról, a hely érdekességeiről, érdekes tudnivalóiről, melyek valódi kincseket rejtenek. Erről szól az itt megvásárolható útikönyv is, amely csupán csak néhány száz forintba kerül.

A tanösvénynek szinte a kezdeténél már bele is botlunk az első megállóba, amely a Cser elnevezést kapta. Itt arról kapunk információt, hogy mik a jellemző fa fajok, akik uralják a térséget.

De nem csak a megállópontoknál találkozhatunk információs táblával, hanem útközben is, amelyek hol a madarakról, hol a rovarokról, hol pedig a fákról adnak tájékoztatást.

Át kell kelnünk a Lósi-patak túloldalára, hogy elérkezzünk a második megállópontunkhoz, a Mészkőhöz-höz, amely a hegység Dachstein-mészkő tömegéről ad tájékoztatást.

Valamikor ez a vidék Afrika északi határvidékéhez tartozott, amit a gazdag élővilágú sekélytenger mosott. Így kb. 200 milló évvel ezelőtt a Triász korszakban hatalmas mennyiségű mészkő tömeg tudott lerakódni, amely ma a Naszály-hegy 200 méter vastagságú mészkőrétegét adja. Erre bizonyíték a Sejce-bánya, amelynek nagysága még Budapest egyes kerületiből is látszik.

Visszatérünk a hangulatos erdőbe, ismét átkelve a Lósi-patakon.

Közben kiérünk a rét nyugati végébe, ahol nemsokára balra vesszük az irányt, a Lósi-patak mocsaras árterére, ahol a turistaút a földtől kiemelt, farönkökkel kirakott úton kanyargózik az erdőben.

Szerencsére ezt az ösvényt igen hosszan élvezhetjük, ha pedig ebben az ártérben víz is van, akkor nincs az a gyerek, aki el akarná könnyen hagyni ezt az ösvényt.

Innen nemsokára elérkezünk az Óriások pihenőjére, ami tényleg egy hatalmas pihenő, amely az osztálykiránduló gyerekek játszótereként is megállja a helyét, ahol a gigantikus főzőhelyeinél mindenki a tűz köré tud ülni.

Ezután kiérünk a Gyadai-rét hatalmas mezejére, ahol az Őszi-kikericsek, és a Dunai-szegfűk virágainak garmada lepi el a zöldellő rétet.

Az utunk az erdőbe vezet vissza, mely később erőteljesebben emelkedni kezd, de nem túl fárasztóan.

Itt futunk bele az Országos Kéktúra ösvényébe, és országunk leghosszabb gyalogos függőhidjába, amely egy mély eróziós árok felett vezet át.

Innen tulajdonképpen visszafordul az utunk a turistaközpont felé, természetesen nem ugyanazon az útvonalon.

Utolsó, azaz a 13. magállópontunk a „Faszén”, ahol a térség faszénégetésébe leshetünk be.

Innen már csak néhány 100 méter, és visszaérünk a turánk kiindulópontjára. A visszafelé vezető utunk a Zöld-T jelzés mellett, a kék jelzésen hoz vissza. Innen mehetnénk akár a Naszály csúcsára is, ami kb. egy 5 km-es távolságra van, de az eddig látottakkal annyira el vagyunk telve, hogy nem kívánkozunk már kerülőt tenni.

Visszaérve semmi okunk nem lehet az elégedetlenségre. Az erdő kellemesen megmelengette a lelkünket, és a tanösvénynek köszönhetően, sokkal okosabban térünk haza, mint ahogy idejöttünk.