Az Ötscher szurdok falai között

Ötscher szurdok - Lassingfall (A cikk végén videó)

Az Ötscher szurdokot Ausztria Grand kanyonjának is nevezik, hiszen hosszú és mély szurdokaival, vadregényes vízeséseivel valóban elkápráztatja az idelátogatót, aki a rendkívül jól kiépített turistaösvényen szállhat a szoros fölébe. A vidék az Ötscher-Tormäuer Nemzeti Park védelme alatt áll.

A vízesés, Wienerbruck és a Wienerbruck-i Vizi erőmű (EVN Wasserkraftwerk Wienerbru) közötti turistaúton található. Természetesen a turistaút tovább megy az Ötscherhias-ig és tovább.

Wienerbrucban kezdjük a túránkat, ahol egy nagyobb parkoló, illetve turistakomplexum is van.

Itt fut végig a vasút, ami az itt lévő víztározó, a Stausee mentén halad, ahol egy darabig a turistautunk is.

Később balra kanyarodunk, hiszen a turistaút bevezet minket az erdőbe.

Jobban beérve látjuk, hogy egy kisebb szorossal van dolgunk, ahol eleinte egy kellemes erdei hangulatú sétával haladunk előre, egy jól kiépített turistaúton.

Ahogy haladunk befelé a hegységbe, a szoros falai is egyre nagyobb méreteket öltenek, illetve az itt folyó Lassingbach-patak vízmennyisége is nagyobb már, mint túránk kezdetén.

Még messze vagyunk a Lassingfall-tól, de már kisebb vízeséseket is lehet látni.

Néhol átmegyünk a szoros egyik oldalából a másikba, amely még izgalmasabbá teszi az utunkat.

Kiérünk a szűk, erdős részekből, és hírtelen a hatalmas szurdok sziklafalának az oldalában találjuk magunkat. A szurdok felső szakaszán vagyunk, ahol az utunk szép lassan levezet minket a mélyére.

Innen nem csak szép, hanem izgalmas is az utunk, ezen a rendkívül jól kiépített turistaúton.

Lenézve csak a hatalmas mélységet látjuk, előre nézve pedig a szoros magas a falát, ahol a szemünkkel végig követhetjük az előttünk álló utat is.

A vízesés zúgó hangja adja tudtunkra, hogy már nincs messze.

Meg is érkezünk, és megpillantjuk a vízesés hatalmas mivoltát, amely 90 méteres magasságból zúdul alá. Első pillantásra a Bihar-hegységben található Nagy-Phaeton-vízesés jut eszünkbe, hiszen nagyon hasonlítanak egymásra.

Innen akár mehetnénk vissza is, de az előttünk álló út látványa tovább csábít minket.

A turistaút már mélyen a sziklafal oldalába vájva fut tovább, néhány kisebb alagúton keresztül. Igazi kalandnak érzi ezt az ember, amit nem tud kihagyni.

Az út teljesen levezet minket a szurdok folyószintjére, ahol a Lassingbach-patak az Erlauf-patakba folyik bele, ami innen hosszasan kanyargózva majd a Dunánál ér véget. Megérkeztünk a vízi erőműhöz is közben.

Az itt lévő erőmű (EVN Wasserkraftwerk Wienerbruck) a mai napig működik, amely 2015-ben nyitotta meg kapuit a látogatók számára, ahol a felső szinten tekinthetünk be a kulisszák mögé, és láthatjuk pl. a régi műszercsoportokat, generátorokat, teljesen ingyenesen. Az erőmű teljesítménye 7,8 MW, amely 3 fázisú áramot termel 50Hz-en.

Mehetnénk még tovább is, de a látvány már annyira elvarázsolt minket, hogy meg kell emésszük ezt az egészet, és mélyen elmenteni magunkban ezt a csodás élményt, így visszaindulunk túránk kezdeti pontjára.

Ez is azt bizonyítja, hogy nem csak egy nap, de még egy hét sem elég arra, hogy ezt a vidéket bejárjuk. Ezzel az egy napos kiruccanásunkkal csak bele tekinthettünk a völgy szépségeibe, de bőven tartogat még meglepetést a számunkra.

2019-02-22  -  Mészáros András

Túra adatok:

Helység: Wienerbruck - Laasingfall - EVN Wasserkraftwerk (oda-vissza)