A Balkán félsziget legmélyebb és legöregebb tava

Ohridi-tó

Macedónia főbb turistalátványosságait kevesen ismerik, egyrészt azért mert nem verik nagydobra őket, másrészről pedig inkább a Nyugati országokat választják a turisták, mint inkább a Balkánt. De még így is hatalmas turista tömeg lepi el a várost és a tó környékét.

Ha kicsit is utána járunk, akkor megértjük, hogy miért. A tó a Balkán félsziget legöregebb és legmélyebb tava. Mintegy 5 millió évvel ezelőtt keletkezett, és a legmélyebb pontja 288 méter, ami nem mondható kicsinek. Vízgyűjtő területe 2600 km2. A tó Teljes hossza 30,4 km, szélessége pedig 14,8 km. A tó kisebbik része délkeleten, már az albán oldalon fekszik,  amit magas hegyek határolnak. Keletről pedig a Macedón Galicica Nemzeti Park közel 2000 méter magas hegyvonulata fogja közre.

A tó vize olyan tiszta, hogy néhol 20 méter mélyre is le lehet látni. Nemhiába, hiszen főként a Drin kristálytiszta forrásának a vize táplálja.  Európa leggazdagabb élővilágú tója ez, aminek rendkívül sajátos ökoszisztémája van. Az itt élő fajok fele csak ebben a tóban található meg.

Sveti Naum

Kezdjük a túránkat a tó forrásvidékéről Sveti Naumnál, ahol a Fekete Drin ered. Megérkezésünkkor percekig csak tátott szájjal álltunk és csodálkoztunk ebben a kis ékszerdobozban. A háttérben megbúvó Galicica Nemzeti Park hegységének a látványát nem lehet egyhamar megunni.

A Drin forrás

Beljebb sétálva megérkezünk a Sveti Naum-tóhóz(belső tóhóz), ami közvetlenül az Ohridi-tó mellett van.  Ez a Drin forrásvizének a vízgyűjtő területe.

A Drin forrás itt, Sveti Naumban tör a felszínire, sok kis apró, főként víz alatti forrás formájában.  A vize a hegység mögötti Preszpa-tóból származik, amely a természetes földalatti csatornákon keresztül jut át. Az itt feltörő víz, tó méretűvé duzzad, amely egy kisebb csatornán át táplálja az Ohridi-tó vizét, ami felett egy híd is van, ahonnan szemmel látható, hogy milyen nagy vízhozamú.

A tó teljes hossza 700 m, szélessége 250 m, a mélysége pedig 3,5 m. A part menti forrásainak a száma 15, míg a víz alattiaké 30. Nem kis számok ezek, de ami igazán meglepő, az a vízhozama, hiszen közel 10 000 liter másodpercenként, ami hihetetlennek hangzik.

Egyszerűen hihetetlen a víz tisztasága, amit egy jó darabig még csodálunk. A tavon található egy kis sziget is, amiről az embernek az édenkert szó jut eszébe legelsőnek, ahol még a tóban álló éttermeket is találunk. Percekig csak ámulunk-bámulunk, és a szánkon nem jön ki értelmes mondat, annyira lenyűgöző a látvány.

Aki teheti, mindenképp ebédeljen meg itt, hiszen kevés alkalmasabb hely létezik ettől.

A tavon lehet kisebb csónaktúrára is befizetni, amit nem hagyhatunk ki ezen a vízen. Az árára már nem emlékszem, de 2 személyre valami 10 euróba kerül, de a tó vizét látva ezen nem akad fenn az ember

A tó fenekén fehér foltokat lehet felfedezni, ami víz alatti forrást jelöl, hiszen a feltörő víz, kalcium-karbonát-ot hord magával, ami a forrás köré ül ki.

Hihetetlen mennyire tiszta a víz, és milyen gazdag az élővilága.

Hamar eltelik az idő és indulunk is vissza. Szívünk szerint maradnánk még, de eddig szólt a "jegyünk".

A tó körül egy turistaút is végig fut, ami teljesen más aspektusából szemlélteti a tavat. Azt is meg kell, hogy nézzük. Elindulunk hát tovább az úton, ahol előbb még a Sveti Naum Kolostorral találkozunk.

Sveti Naum Kolostor

A kolostor a tó melletti szikla szírt tetején ál, amelyet 905-ben Szent Naum alapított a bolgárok uralkodásának az idején. Az ő nevéről ered a település elnevezése is. Bővebb infó: Wikipedia

Meglehetősen tiszta és színes a környezet, mintha egy másik országba jöttünk volna át. A város kikötőjének a parkja egyszerűen csodálatos. Bármerre is nézünk, mindenhol szemügyre tudunk venni valami érdekeset.

Azt hiszem, nem lehet itt elég időt tölteni a nézelődéssel, de itt az idő, hogy felmenjük a kolostorhoz is, ahová igen rendezett udvaron keresztül juthatunk fel. Természetesen a látvány cseppet sem szegényedik az előbbiektől.

De ahogy belépünk a kapun, és megpillantjuk a kolostort, illetve a mögötte lévő panorámát, elál a lélegzetünk. De ami még erre is rá tudott tenni egy lapáttal, azok az udvarban lévő pávák.

Sveti Naum Kolostor

Kimegyünk az erkélyre, ahol egy jó darabig csak nézzük a tavat, és a mögötte lévő Galicica Nemzeti Park hegységének közel 2000 méter magas hegycsúcsait. A Tó nagyságát még innen sem lehet belátni.

A Kedvünkért a Páva még a tetőre is felrepül.

Elindulunk le a Kolostortól, a tavat körülvevő turistaút felé,  de még előtte megnézzük az útba eső St. Petka kápolnát.

St. Petka kápolna

Később pedig elérjük a Saint Mother of God kápolnát is.

Saint Mother of God kápolna

Ezután már a turistaúton folytatjuk tovább az utunkat, ahonnan megnézhetjük a tó egyes részeit. Majd lassan kiérünk innen is, rá a műútra, ami mellett találjuk a Saint Athanasius templomot.

Innen már nincs messze Sveti Naum parkolója, ahol az autót hagytuk. Visszaérünk a parkolóba, és útnak indulunk a tavat keletről határoló hegységbe, hogy egész magasról is megnézzük ezt a nagy tavat. Ohrid irányába indulunk, de később a Preszpa-tó felé vezető útra térünk rá, ahol egy erős szerpentines út vezet felfelé. Innen nézve már egész messze hagytuk Sveti Naumot

Néhány km után el is érkezünk egy turistapihenőbe, ahol a Galicica Nemzeti Park turistaútjainak a tömkelegét találjuk. Magyarországnak azt hiszem nincs mit szégyenkeznie turistaútjai gazdagságával és kiépítésével kapcsolatban, de azért erre a látványra mi is azt mondjuk, hogy pazar. Sok ország ebből sokat tanulhatna.

Mi elindulunk Koritski kilátópont felé, amelyik a hegy szélére visz minket a tó irányába, ahol megint csak találunk egy turistapihenőt, olyan kiépítettséggel, amin igen meglepődünk. Még kemence is van.

A Kilátásra pedig nemhogy panaszunk nem lehet, de még szavakat sem találunk rá. És ilyen turistautak mentén fedezhetjük fel a Nemzeti parkot. Azt hiszem ide még vissza fogunk jönni egyszer.

Leírhatatlan innen a kilátás, amit egészen addig bámulunk, míg a nap a horizontot nem érinti. Aztán fáradtan, de élménydúsan térünk vissza szállásáunkra, hogy aztán másnap tovább folytathassuk a tó felfedezését.

Természetesen lenne itt még mit megnézni, és a többi helyen is lett volna, de ennyi pont elég, hogy megtudjuk ezt sok információt emészteni, amit ebből a pár napból kaptunk. Ha a hasonlítani kellene az tavat, akkor legjobban a Balatonhoz tudnám hasonlítani.