Mátrai geocsodák nyomában – 3.rész

A Mátra, és a Cserhát-hegység között találjuk országunk egyik nagyobb, magas ásványianyag tartalommal rendelkező forrásvidékét, melynek a kialakulása a Miocén korszak utáni vulkáni utóműködésre vezethető vissza.

Ebben a völgyben található Tar települése, ahol a híres dácit-tufa bánya is található.  Van ám valami különleges turistalátványosság is a környéken, a bányák, és a forrásokon kívül, a Mátra irányába húzódó turistaút mellet, amit csak kevesen tudnak. Ez a Szakadás árok szurdokvölgye.

Szakadás-árok

Tar településéből indulunk ki, és a Csevice-források felé vesszük az irányt, ahol a turistaút néha bevisz az erdőbe, majd pedig vissza.  A Felső-Csevice forráson is túl kell mennünk, hogy egy balra tartó elágazáshoz érjünk, ahol le is fordulunk, elhagyva így a turistautat.

Nemsokkal a leágazás után balról felfedezzük az árok szép lassan mélyülő szurdokát.

Mi egy kicsit bentebb mentünk, és csak aztán ereszkedtünk le a szurdokba. Meglepően tapasztaljuk, hogy milyen mély, és milyen gazdag a növényvilága.

Egy valódi szurdokba érkeztünk, melynek a szélesebb szakaszait a fák is benőtték.

Olykor meglepő a szoros falainak a szabályos függőlegessége.

Már egy jó darabja sétálunk a szurdokban, ami a szépségéből, és a hatalmas falainak a magasságából nem enged.

Meglepő, hogy ilyen ismeretlen ez a szurdok, mondjuk a Páris-patak szurdokvölgyével szemben, ami ettől azért unalmasabb.

A szurdokban lassú ér csordogál, sok helyen kisebb víztócsákat, gázlókat duzzasztva, amelyen igen kalandos átjutni, ami nagyban hozzájárul a turista élményéhez.

Nagyobb víz esetén, itt azért elég veszélyes végigmenni, bizonyos esetekben pedig nem is lehet. Tehát megvan a maga veszélye.

A szoros fala néhol annyira összeszűkül, hogy még magunk is nehezen jutunk át rajta.

Van olyan vízfolyás, amin a szoros szűk falainak feszítve a lábainkat tudunk csak átsasszézni rajta.

Egy kisebb átjárón is át kell bújni, ami után lassan végére érünk a szurdok kb. 1 km-es hosszúságának.

Nem mondhatni, hogy kevés volt ez az 1 km, hiszen verejtékes homlokkal jöttünk fel a peremszintre.